Main Article Content
Abstract
Mobile Legends is a popular online game Android-based that can played on mobile devices such as smartphones. This research aims to determine the form of toxic language from Mobile Legends online game players, knowing the factors that cause Mobile Legends online game players to express toxic language and find out whether the online game Mobile Legends can influence a person's language behavior. Using qualitative and quantitative research methods, data collection was carried out by distributing questionnaires and indirect interviews. The research result showed that 1) forms of toxic language from Mobile Legends players include five categories, namely a person's weakness, relatives/family members, names of animals, committing obscenities, and committing vile; 2) factors that cause Mobile Legends players to express toxic language uncooperative teams, repeated defeats, signal problems, the emergence of differences in how to play, and there is a condition of mutual teasing; and 3) the online game Mobile Legends can influence a person's language behavior because a person becomes more likely to speak toxic language, it affects daily behavior, it makes a person more rude, it affects the mental state, changes a person's personality, normalizes harsh sentences, can eliminate politeness, and can influence language behavior towards older people.
Keywords
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
- Adiningtiyas, S. W. (2017). Peran guru dalam mengatasi kecanduan game online. KOPASTA: Journal of the Counseling Guidance Study Program, 4(1).
- Amanda, Z. F. N., Rachman, R. F., Sari, H. K., Jebarus, T., & Nurhayati, E. (2024). Pengaruh Game Online Mobile Legends Terhadap Perilaku Bahasa Pada Gen Z Di Sidoarjo. Fonologi: Jurnal Ilmuan Bahasa dan Sastra Inggris, 2(1), 110-122.
- Aulia, K., Wardinasahira, P., Cintani, N. L., Nisrina, N. A., & Sholihatin, E. (2023). Dampak Penggunaan Teknologi Internet Melalui Tiktok Akun Gosip Terhadap Etika Berbahasa. JURNAL SYNTAX IMPERATIF: Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 4(2), 146-155.
- Azizi, M., Syam, H. M., & Azman, Z. (2023). MOBILE LEGENDS DALAM MEMPENGARUHI PERILAKU REMAJA KAMPUNG JAWA LAMA KOTA LHOKSEUMAWE. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FISIP USK, 8(4).
- Mubarok, F. H. (2021). Hubungan antara Intensi Kecanduan Game Online dengan Pembelian Impulsif Perangkat Game Pada Mahasiswa. Acta Psychologia, 3(1), 69-80.
- Mulia, A. J., Firmansyah, A., Purba, C. D. A., Mozi, M. F. A., Pramata, A. B., Ilmawan, M. A., ... & Sholihatin, E. (2023). PENCEGAHAN KEJAHATAN SIBER PADA MEDIA SOSIAL MELALUI IDENTIFIKASI BAHASA PARA PELAKU. Jurnal Membaca Bahasa dan Sastra Indonesia, 8(2).
- Putri, R. C. S., Budiyono, B., & Kokotiasa, W. (2021). Dampak Game Online Mobile Legends terhadap Perilaku Remaja. Antropocene: Jurnal Penelitian Ilmu Humaniora, 1(1), 1-7.
- Sholihatin, E. (2011). Pisuhan Masyarakat Arek Dan Masyarakat Mataraman (Doctoral dissertation, Tesis. Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya).
- Sholihatin, E. (2019). Linguistik Forensik dan Kejahatan Berbahasa. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
References
Adiningtiyas, S. W. (2017). Peran guru dalam mengatasi kecanduan game online. KOPASTA: Journal of the Counseling Guidance Study Program, 4(1).
Amanda, Z. F. N., Rachman, R. F., Sari, H. K., Jebarus, T., & Nurhayati, E. (2024). Pengaruh Game Online Mobile Legends Terhadap Perilaku Bahasa Pada Gen Z Di Sidoarjo. Fonologi: Jurnal Ilmuan Bahasa dan Sastra Inggris, 2(1), 110-122.
Aulia, K., Wardinasahira, P., Cintani, N. L., Nisrina, N. A., & Sholihatin, E. (2023). Dampak Penggunaan Teknologi Internet Melalui Tiktok Akun Gosip Terhadap Etika Berbahasa. JURNAL SYNTAX IMPERATIF: Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 4(2), 146-155.
Azizi, M., Syam, H. M., & Azman, Z. (2023). MOBILE LEGENDS DALAM MEMPENGARUHI PERILAKU REMAJA KAMPUNG JAWA LAMA KOTA LHOKSEUMAWE. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FISIP USK, 8(4).
Mubarok, F. H. (2021). Hubungan antara Intensi Kecanduan Game Online dengan Pembelian Impulsif Perangkat Game Pada Mahasiswa. Acta Psychologia, 3(1), 69-80.
Mulia, A. J., Firmansyah, A., Purba, C. D. A., Mozi, M. F. A., Pramata, A. B., Ilmawan, M. A., ... & Sholihatin, E. (2023). PENCEGAHAN KEJAHATAN SIBER PADA MEDIA SOSIAL MELALUI IDENTIFIKASI BAHASA PARA PELAKU. Jurnal Membaca Bahasa dan Sastra Indonesia, 8(2).
Putri, R. C. S., Budiyono, B., & Kokotiasa, W. (2021). Dampak Game Online Mobile Legends terhadap Perilaku Remaja. Antropocene: Jurnal Penelitian Ilmu Humaniora, 1(1), 1-7.
Sholihatin, E. (2011). Pisuhan Masyarakat Arek Dan Masyarakat Mataraman (Doctoral dissertation, Tesis. Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya).
Sholihatin, E. (2019). Linguistik Forensik dan Kejahatan Berbahasa. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.