Analysis of Factors that Influence Customer Loyalty in Taking People's Business Credit (KUR) at PT. Bank Sulselbar Makassar Main Branch

Main Article Content

Zulkifli Jamid
Ria Mardiana
Sabir Sabir

Abstract

Customer loyalty is the expectation of every banking company. This study aims to analyze the effect of service, advertising, and corporate image variables on customer satisfaction. Furthermore, to analyze the effect of service variables, advertising, and company image on customer loyalty and analyze the effect of customer satisfaction variables on customer loyalty. This type of research is a quantitative research using path analysis techniques using SPSS software with path analysis techniques whose data is obtained from distributing questionnaires to 75 respondents who are people's business credit service customers. The results of the study found that service quality is always maintained, attractive advertising activities and the company's image is continuously maintained will have an impact on growing customer satisfaction so that loyalty can also be created among customers of PT. Bank Sulselbar Makassar Main Branch.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Jamid, Z. ., Mardiana, R. ., & Sabir, S. (2022). Analysis of Factors that Influence Customer Loyalty in Taking People’s Business Credit (KUR) at PT. Bank Sulselbar Makassar Main Branch. Economics and Digital Business Review, 3(1), 1–13. https://doi.org/10.37531/ecotal.v3i1.112

References

Aziza, A. M. (2010). Analisa Strategi Pemasaran Produk BLife InvestLink Syariah di Pt. Bank Sulselbar Life Insurance Divisi Syariah. Jakarta: Skripsi. UIN Syarif Hidayatullah.

Assagaff, S.I.U. (2014). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan, Nilai Pelanggan, Kepuasan Pelanggan, serta Trust Terhadap Loyalitas Nasabah. Skripsi. Universitas Diponegoro

budianto, E. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Citra Perusahaan Terhadap Loyalitas Nasabah Pada Ajb Bumiputera. Jurnal Ilmu Keuangan Dan Perbankan (Jika). Https://Doi.Org/10.34010/Jika.V8i2.1934

Donni Juni. 2017. Perilaku Konsumen: Dalam Persaingan Bisnis Kontemporer. Bandung: Cv. Alfabeta

Faizah, N. (2017). Pengaruh Citra Merek, Iklan, Suasana Toko Terhadap Loyalitas Konsumen Dimediasi Kepuasan Konsumen. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen (Jirm).

Hidayat, Racmad. 2009. Pengaruh Kualitas,Kualitas Produk Dan Nilai Nasabah Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Nasabah Bank Mandiri. Dalam Jurrnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 11(1): H: 59-72.

Khotimah, N. (2018). Pengaruh Religiusitas, Kepercayaan, Citra Perusahaan, Dan Sistem Bagi Hasil Terhadap Minat Nasabah Menabung Dan Loyalitas Di Bank Syariah Mandiri. Jurnal Ilmu Ekonomi & Manajemen, 05(01), 37–48.

Kotler, Philip, (2012), Manajemen Pemasaran, Edisi Bahasa Indonesia, Jakarta: Salemba Empat

Naim, R. N., Mus, A. R., Plyriadi, A., & Bahari, F. (2019). Pengaruh Kualitas Layanan, Nila Dan Kepuasan Terhadap Loyalitas Nasabah Bank Syariah Bukopin Di Makasar. Center Of Economic Student Journal.

Naninsih, N., & Hardiyono. (2019). Pengaruh Strategi Pemasaran Terhadap Kepuasan Dan Keputusan Pembelian Produk Usaha Kecil Menengah (Ukm) 310 Di Makassar. 1(1), 47–61.

Nitha, W. E., & Yusuf, A. M. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Customer Relationship Management Terhadap Loyalitas Nasabah Pada Bank Bjb Cabang Depok. Jurnal Ilmiah Binaniaga. Https://Doi.Org/10.33062/Jib.V14i1.304

Nurudin, N. . (2018). Pengaruh Relationship Marketing, Citra Perusahaan Dan Kepuasan Terhadap Loyalitas Nasabah (Studi Pada Bank Rakyat Indonesia Syariah Kantor Cabang Semarang)Pengaruh Relationship Marketing, Citra Perusahaan Dan Kepuasan Terhadap Loyalitas Nasabah (Studi. Jurnal Stie Semarang. Https://Doi.Org/10.33747/Stiesmg.V10i1.84

Octavia, R. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kepuasan Nasabah Terhadap Loyalitas Nasabah Pt. Bank Index Lampung. Jurnal Manajemen Pemasaran, 13(1). Https://Doi.Org/10.9744/Pemasaran.13.1.35-39

Paramananda, N., & Satria Pramudana, K. (2015). Pengaruh Tarif Premi, Kualitas Pelayanan, Daya Tarik Iklan, Dan Citra Merek Terhadap Loyalitas Nasabah. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana.

Purwanti, E. (2011). Analisis Faktor-Faktor Pengambil Keputusan Pembelian Konsumen Pada Departement Store/Supermarket di Salatiga. Among Makarti. Vol. 4, No. 7 .

Raziq Aulia, M. (2021). Pengaruh Kualitas Layanan, Kepuasan Dan Religiusitas Terhadap Loyalitas Nasabah Bank Syariah Mandiri Cabang Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Manajemen

Soemirat, S dan Adianto. (2007). Dasar-dasar Public Relation. Jakarta: Remaja.

Sombolayuk, W., Sudirman, I., & Yusuf, R. M. (2019). Pengaruh Modal Keuangan Terhadap Kinerja Perusahaan Ukm Melalui Strategi Inovasi (Studi Empiris Perusahaan UKM di Kota Makassar). Dinamika Akuntansi, Keuangan Dan Perbankan, 8(2), 134–157.

Sopiyan, P. (2020). Pengaruh Iklan Dan Citra Merek Terhadap Kepuasan Konsumen (Studi Pada Konsumen sepeda Motor Honda PT Helmi Hendra Motor Maja Majalengka). Entrepreneur: Jurnal Bisnis Manajemen Dan Kewirausahaan, 1(2). https://doi.org/10.31949/entrepreneur.v1i2.888

Tjiptono, F., & Candra, G. (2016). Pemasaran Jasa (Prinsip, Penerapan, dan Penelitian). Yogyakarta: Andi.

Trianah, L., Pranitasari, D., & Zahrani Marichs, S. (2017). Pengaruh Kualitas Produk dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan dan Loyalitas Pelanggan. Jurnal STEI Ekonomi, 26(01), 105–122. https://doi.org/10.36406/jemi.v26i01.201

Winarti, E. (2016). Pengaruh Kualitas Layanan, Iklan, dan Citra Merek terhadap Loyalitas Nasabah Bank Bukopin di Daerah Setiabudi Jakarta Selatan. Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Vol 2. No. 2 2016 ISSN 2252 - 7886, 2(2).